Velkommen til oss!

Sæterind under nordlyset

Ved inngangen til Lofoten og Vesterålen ligger Folkehøgskolen Nord-Norge i vakre Tjeldsund (Dielddanuorri).

Kun 10 minutter unna Harstad/Narvik Evenes flyplass er skolen et sentralt utgangspunkt for genuine møter med spektakulær natur, kultur og urfolk. Ut døra fra internatet ligger hav, fjell og Nord-Norges herlige natur for dine føtter, og du er klar for nye utfordringer.

Til stede - Åpen - Modig

Vi tror at året ditt på Folkehøgskolen Nord-Norge kan bli det viktigste året i ditt liv. I alt vi gjør – og alt du gjør – er målet vårt at du skal få hjelp til å bli mer bevisst og trygg på hvem du selv er, at du skal våge å være deg selv og få mot til å stå opp for andre!

Skolens mål er å se den enkelte, oppmuntre til gode, varige vennskap og gjennom aktiviteter og utfordringer legge til rette for at du som elev skal bli enda bedre kjent med deg selv og ta ansvar for den verden du er en del av.

Skolen skal være unik. Den skal skille seg ut fra andre folkehøgskoler. Den skal gjennom sitt tilbud være relevant for ungdom nasjonalt og internasjonalt. Den skal ta det enkelte individs unike fortelling på alvor, og bidra til refleksjon rundt og utvikling av den enkeltes identitet.

Ved å speile elevens egen historie, kultur og verdier i møte med andre, ønsker vi at den enkelte skal få større kunnskap og forståelse for seg selv og det kulturelle mangfoldet i nord, og derigjennom fremme et aktivt og solidarisk samfunnsengasjement, med et særlig fokus på samers og andre urfolks situasjon lokalt og internasjonalt.

• Folkehøgskolen Nord-Norge ligger sentralt i Nord-Norge, på tettstedet Evenskjer i Tjeldsund kommune, like ved Harstad/Narvik lufthavn Evenes.

Tjeldsund kommune har et rikt kulturliv og rik historie. Fra gammelt av har det bodd samer og nordmenn her, side om side. Slik er det også i dag. Kommunens samiske navn er Dielddanuori suohkan og skolens samiske navn er Álbmotallaskuvla Davvi-Norga.

Bak skolen finner vi de vakre fjellene rundt Tjeldsunds høyeste topp; Nástečohkka (1306 moh.), og fra skole tunet pynter utsikten seg med Harstads høyeste topp Sætertind (1095 moh), samt fjelltoppene på den berglendte øya Tjeldøya, og flere topper på den store Hinnøya.

• • Matsal

• Elevkjøkken

• Formingsrom

• Elevstue

• Gymsal

• Klatrevegg med buldrevegg og moonboard

• Treningsrom

• Biljard og bordtennisrom

• Badstu

• Jacuzi

• Garderobe og dusj

• Klasserom

• TV-Stue

• Musikkrom

• Foredragssal med scene

• • 15 kvdm

• Egen vask med speil

• Klesskap

• Lagring under senga (Sengebenk med rom)

• Folkehøgskolen Nord-Norge eies av Norges KFUK-KFUM - – landets største kristne barne- og ungdomsorganisasjon. Organisasjonen er en del av det verdensomspennende YMCA og YWCA, som samlet er verdens største ungdomsorganisasjon. I Norge eier og driver KFUK-KFUM fem folkehøgskoler: Rønningen folkehøgskole i Oslo, Valdres folkehøgskole i Valdres, Sunnmøre folkehøgskole i Ulsteinvik, Svalbard Folkehøgskole og Folkehøgskolen Nord-Norge, som alle bygger på eierorganisasjonens vedtatte folkehøgskolestrategi og langtidsplan.

For KFUK-KFUM er det naturlig å ha blikket vendt ut i verden. Det gjelder også som folkehøgskoleeier. For å kunne gjøre det må skolen være godt forankret i sitt hjemmemiljø, dvs i kommunen, landsdelen og i nordområdene for øvrig.